|
Webversie | Afmelden |
|
|
Nieuwsbrief - nummer 1 (april 2021) |
Bij het knooppunt Galder werken Eneco en Pure Energie samen aan de ontwikkeling en bouw van windpark Galder. Het gaat in totaal om 3 windmolens. Het windpark is onderdeel van het project Windenergie A16. De laatste stand van zaken leest u in deze nieuwsbrief. |
|
|
|
Windpark Galder mag worden gebouwd! |
Het bestemmingsplan, de omgevingsvergunningen en ontheffingen Wet natuurbescherming voor het windpark Galder zijn onherroepelijk. Dit betekent dat windpark Galder mag worden gebouwd. Het doel is dat de windmolens in 2022 langs de A16 staan en groen opgewekte elektriciteit produceren. |
|
|
|
|
Uitnodiging digitale bijeenkomst |
|
maandag 31 mei 2021 |
|
19:30 - 21:00 |
|
Wij maken graag kennis met alle buurtbewoners en andere belanghebbenden. Daarom organiseren wij een digitale informatiebijeenkomst waar wij ons voorstellen en meer vertellen over de laatste stand van zaken. Ook is er volop gelegenheid voor het stellen van vragen. |
|
|
|
|
Keuze windturbine bekend |
In de afgelopen periode hebben wij een keuze gemaakt voor het windmolentype, waarbij Pure Energie heeft gekozen voor Vestas als leverancier voor 2 windmolens. Het gaat hierbij om het type V150 met een ashoogte van 135 meter en een rotordiameter van 150 meter. Eneco heeft gekozen voor windturbineleverancier Nordex. Het gaat hierbij om een windmolen van het type N149. Deze windmolen heeft een ashoogte van 135 meter en een rotordiameter van 149 meter. Qua uiterlijk lijken de windmolens veel op elkaar. Beide types windmolens passen binnen de verleende omgevingsvergunning voor het windpark Galder. |
|
Aannemer civieltechnische werkzaamheden bekend |
Voor de uitvoering van de civieltechnische werkzaamheden op het windpark Galder is een samenwerking aangegaan met Aannemingsmaatschappij Van Gelder. Dat betekent dat Van Gelder verantwoordelijk is voor de aanleg van parkwegen, de realisatie van kraanopstelplaatsen en voor het leveren en aanleggen van kabels en funderingen. Naar verwachting start Van Gelder in oktober 2021 met de eerste werkzaamheden in het plangebied. |
|
|
|
Voorbereiding werkzaamheden: Archeologisch onderzoek |
De bodem van Nederland zit vol met overblijfselen van het verleden. Daarom is het verplicht om voor de uitvoering van bodemwerkzaamheden archeologisch onderzoek uit te voeren. Uit vooronderzoek (bureauonderzoek) blijkt dat bij windpark Galder mogelijk sprake is van archeologische waarden in de bodem. De komende periode wordt nader bodemonderzoek uitgevoerd om dit verder in kaart te brengen. Dit nader onderzoek houdt in dat op drietal plekken proefsleuven worden gegraven om de bodem beter in beeld te brengen. |
|
|
|
|
Voorbereiding werkzaamheden: Niet-gesprongen explosievenonderzoek |
Op een flink aantal locaties in Nederland bevinden zich nog niet-gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog in de ondergrond en waterbodem. Om grondwerkzaamheden op een veilige en verantwoorde manier uit te voeren is het noodzakelijk om vooronderzoek te doen naar de mogelijke aanwezigheid van niet-gesprongen explosieven. Het onderzoek voor windpark Galder is inmiddels afgerond. Daaruit blijkt dat het plangebied niet verdacht is op de aanwezigheid van dergelijke explosieven. Er kan dus veilig worden gebouwd. |
|
Bouwverkeer en -routes |
Voor de routes van het bouwverkeer wordt op dit moment een verkeersplan opgesteld. Bij de uitvoering van de werkzaamheden worden voornamelijk standaard transportvoertuigen (van werkbussen tot cementwagens) gebruikt die wettelijk op de openbare weg zijn toegestaan door het RDW. Bij het opstellen van het verkeersplan wordt nadrukkelijk rekening gehouden met de verkeersveiligheid voor het overige verkeer en eventuele overlast voor de directe omgeving. |
|
|
Exceptioneel transport Daarnaast valt een klein aantal transporten onder bijzonder, dan wel exceptioneel transport. Hierbij gaat het om ladingen die ‘ondeelbaar’ zijn (zoals windturbineonderdelen) en wat betreft afmetingen en gewichten, groter of zwaarder zijn dan de wet toestaat. Het transport van deze ladingen vindt plaats onder begeleiding van het RDW. Hier is een ontheffing voor nodig. Het vervoer van de windturbineonderdelen en het bepalen van de transportroute vallen onder de verantwoordelijkheid van de windturbineleverancier. Naar alle verwachting gaat het exceptioneel transport via een tijdelijke nieuwe afrit in de binnenbocht van Rijksweg A58 naar Rijksweg A16 richting Rotterdam. |
|
|
Met vriendelijke groet, |
Eneco en Pure Energie |
|
|
|
|
|
|
Colofon nieuwsbrief |
Dit is een uitgave van Eneco en Pure Energie en wordt in samenwerking met andere betrokken partijen opgesteld. Aan de informatie in deze nieuwsbrief kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
Gegevens wijzigen | Afmelden |
|
|